torstai 12. syyskuuta 2013

Loppusuora

NURNBERG-BERLIINI

Tänään ”kaahattiin” Saksan läpi, Nurnbergin kulmilta Berliinin kulmille. Matkareitti kulki moottoritietä, kun reitin kesto noin 4 tuntia, maaseutureittiä matka olisi kestänyt 11 tuntia! Booooooooring! Moottoritiellä ei ole mitään näkemistä.

Viijatti on hyvä auto, kesti ryppyilemättä koko matkan ja lähes 7000km!!!

Koko matka on peltoja, muuan kyläpahanen siellä täällä, rekkoja, lujaa kaahaavia ökyautoja, tuulivoimaloita, aurinkokennoja sekä huoltoasemia.
Vielä monta kilometriä...
Tietöitä ja ruuhkaa...

Peltoja...
Rekkoja ja tuulimyllyjä...
ja lisää tuulimyllyjä...
ja aurinkopaneeleja...
ja kaahareita....

Isommat paikat tulevat motarilta aina syrjään, ja sinne poikkeaminen tietäisi äkkiä aikaa matkaan lisää.  Joten me sit kaahattiin. Oltiin päivän päämäärässä jo kolmen aikaan paikallista aikaa, ja leirialuekin löytyi. Saatiin mukava paikka rannasta, mutta järven vesi on sen verran sakean likaisen näköistä,että Kisma pääsi vain vähän kahlaamaan rannassa. Ehkä Itävallan kirkkaat vedet on vielä tuoreessa muistissa.
Viimeinen leiripaikka
Koirien uittorannalta...kaunista ja niin kamalaa!

Illalla tehtiin kävelylenkki läheiseen kylään. Mentiin lossilla noin 50metrin matka, rannassa oli pari kuppilaa. Sit olikin asutusta,ihan hipihiljainen kylä taloineen. Ja tietty me eksyttiin. Ei nyt onneksi kauas, mutta kesti vähän aikaa löytää takas rantaan, tulipa kunnon iltalenkki heitettyä!

BERLIINI-ROSTOCK
Sunnuntaina herättiin taas aikaisin, kummasti se tuo oma kello herättää ja olin yleensä seitsemän maissa viimeistään ylhäällä paikallista aikaa. Lähdimme jatkamaan matkaa kohti Rostockia, missä meillä oli varattuna lauttapaikka yöksi. Oltiin perillä joskus yhden maissa, ja ajateltiin käydä tekemässä lähtöselvitys ensin ja viettää sitten päivä kaupungilla. Kävi sitten säkä,eli meille tarjottiin aiempaa lähtöä, joka olisi jo reilun 2 tunnin päästä. sehän kelpasi,saimme sen vielä 40e halvemmalla hinnalla. Ehdittiin siinä sitten lekittää Kisma, ja kun ei oltu vielä syöty, kaapista hernekeitot ja näkkileivät pöytään. Sillä jaksoi 6 tunnin lauttamatkan Ruotsin puolelle.
Sinne jää Saksan maa
Jäätelön mittainen tauko
Perillä oltiin ilta ysin jälkeen. Ja olihan pimeää! Ajettiin reilut 100km, ja löytyi todella hyvä matkaparkki Åstorpin kulmislta. Parkkimaksu 4e,millä sai sähköt ja halutessaan myös vettä/kemsan tyhjennyksen. Hyvin nukutti.
RUOTSIN LÄPIAJO
Maanantaina matka jatkui, kyllä se tuo Helsingborg-Tukholma välikin on aika tylsä! Matkalla kävimme Ljungbyssa eläinlääkärillä, ja Kisma sai Drontalin. Ja muutaman pysähduksen taktiikalla ajettiin Kapellskäriin saakka. Taas samat kuviot, käydään ensin lähtöselvityksessä ja mennään sit jonnekin yöksi. Mutta onni oli taas myötä, ja päästiinkin yölautalle. Se oli oikeasti hyvä vaihto, sillä lautalla ei ollut yhtäänmitään tekemistä, pieni ruokala,kauppa auki vain hetken ja sielläkään ei mitään ja ei nettiyhteyksiä.

Tätä lähtöä odottelimme pidempään, nelisen tuntia. Käytiin siinä sitten kunnolla syömässä sataman ravintolassa, ja Kisman kanssa lenkkeilemässä. Ja ylläri oli kiva, kun menimme sit lautalle, niin täti sanoi,että lipun hintaan kuuluu iltaruoka ja aamupala! Huoh,syötiin sitten vähän lisää, ja ruoka oli kunnon rekkamiesruokaa! Grillikylkeä,broiskunkoipia,uunimakkaraa ja sinappisilakoita. Siinä napa rutisi,kun painuimme hyttiin köllölleen.
Olimme siis 1,5 vrk aikataulusta etuajassa Suomen puolella, ja ajelimme hakemaan Sentan samalla hoidosta ja illalla kotiin saakka.
Ihan huikena hieno reissu takana, uutta reissua jo ajatuksissa. On hienoa kun on ihania ystäviä tuolla maailmallakin, joiden luokse mennessä tunnet olevasi kuin kotona. Ja samalla reissulla saatiin lisää uusia ystäviä, ja ensi kerralla reissu kulkenee myös Alankomaiden kautta heitä tapaamassa.